My Chatbox

Friday 27 February 2009

World Maths Day 2009/Hari Matematik Sedunia 2009

ini adalah logo 'World Maths Day '09'

Assalamualaikum wbt kepada kawan2ku, dan para pelawat...

Ha korang tau tak Hari Matematik Sedunia??tak tau!!aku pun tak tau hahaha,akue gurau jer!!aku minta maaf tau.. Ok nanti akue beritahu nanti..

Sebenarnya, sebelum ini akue betul-betul tak tau tentang Hari Matematik Sedunia..baharu semalam aku tau..macam mana akue tau??nanti akue ceritakan..



Mula-mula begini,semalam (hari khamis=26 Februari=1 Rabiulawal 1430H) sebelum balik dari sekolah, kawan akue ni minta tolong untuk melayari laman web

www.worldmathsday.com “apa2 cuba ulang sekali lagi” kataku kepada kawan aku ni..dia pun ulang balik alamat web yg diberi..aku pun tulis atas kertas putih..dah tulis tu akue balik la....da balik je aku bukak web tu..aku pun klik sana klik sini semata untuk mengetahui info2 tersebut..cara2 menyertai,cara nak daftar, sama ada percuma utk mendaftar atau tidak dll lah.

Dah je baca sana baca sini aku pun cetak lah info2 Hari Matematik Sedunia..tiba2 pencetak aku yang bernama HP tu macam ada masalah..dah..dah la tak penting untuk cerita perkara-perkara ini..hari esoknya aku cetak la...jd pun nak cetak info tu...selepas tu,aku pergi ke sekolah & memberikan bahan yg dicetak tu kepada pengerusiku,Persatuan Sains & Matematik..aku pulak setiausahanya..


Ketika tu,ada perhimpunan..kakiku pun menyentuh lantai dewan tu..& satu masa di mana..pengerusiku naik atas pentas dewan tu..sebab nak beritahu yang kita akan meraikan Hari Matematik Sedunia ’09 tidak lama lagi...dalam ucapannya tu dia cakap yg dia sahaja tahu hari tersebut padahal akue, tengku & n. emirul je tau pasal tu..alamak cakapla afiq,tengku, aiman ban sahaja tau....ala berkira pulakku....mungkin korang juga tau sebelum ni kan..klau korang tau”tau tak ape”

Ok itu cerita....

Ini pulak info2 yang aku baca dalam laman web ‘World Maths Day ’09 ’..





Untuk makluman kepada kawan2 aku,pelawat, sesiapa yg baca post ni dan pelajar Al-Amin & sesiapa lah...


Pada tahun ini, ada satu hari seperti yang aku tulis diatas..diadakan pada 4 Mac ini. Hari ini dirai di seluruh dunia..negara kita, Malaysia akan meraikan hari tersebut pada 3 Mac pukul 7 malam..sebab..hari tu countdown-nye kat New Zealand tepat2 pukul 12 pagi,4 Mac..ha itula sebabnya..


Hari tersebut diadakan untuk menyatukan pelajar2 sekolah,sesiapa sahaja dengan numberik,nombor aritmetik(lebih kurang kot..layarilah laman webnya utk mengetahui lebih jelas tujuan hari itu diadakan)...kerana sesiapa yang menyertainya akan bertanding antara pelajar di seluruh dunia siapa yang menjawap soalan lebih banyak dengan jawapan yang betul.Siapa yg dapat jawap soalan paling bnyk dengan jawapan betul..ada la ganjarannya..


untuk menyertainya memang percuma, kene daftar dahulu.pendaftaran ada 2 katagori.Katagori sekolah dan katagori persendirian..daftar tu pun kene setuju syarat2 penyertaan.

hadiah dia ialah ,pingat,dan satu lagi ape ye x ingatla dalam web tu ada dia nyatakan ada tempatnya untuk pelajan memenanginya....siapa yang bertuah..diala yang dapat..

ha...sesiapa yang dah daftar tu....& untuk makluman semua ....pada waktu ni korg cuma latihan jer practice sebelum prtandingan itu bermula pada 3 Mac ni pukul 7 malam...dan pertandingan tu berlangsung selama 2 hari...bertanding dalam talian la online ...pada masa tu korg tngah bertanding...ok..itu sahaja aku nak beritahu info2 tersebut....


untuk maklumat lanjut mengenai Hari Matematik Sedunia 2009 >> http://www.worldmathsday.com/

pastikan korang ada masa yang banyak ye

ada komen??dipersilakan....kalau tak ada apa2.........assalamualaikum....

0 comment(s):

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Malaysia Super League 2016